Išskirtinio svečio – šiuolaikinio meno genijaus viešnagė Panevėžyje

Išskirtinio svečio – šiuolaikinio meno genijaus viešnagė Panevėžyje

Panevėžio miesto žydų bendruomenėje 2022 m. sausio 26 d. lankėsi šiuolaikinio meno genijus iš Pietų Afrikos – William Kentridge-Gefen su žmona.

1955 m. Johanesburge, Pietų Afrikoje gimęs, litvako šaknis turintis menininkas jau kelis dešimtmečius žinomas ir įvertintas daugybe apdovanojimų, jo kūriniai aplankė svarbiausias pasaulio galerijas ir tapo didžiųjų kolekcijų dalimi.

Kaip pasakojo svečias, jo protėviai kilę iš Panevėžio ir Utenos miestų – prosenelis Gefen gimė ir užaugo Aukštaitijos sostinėje, o antrojo pasaulinio karo metu  išvyko į Pietų Ameriką.

Tuo tarpu pats William Kentridge-Gefen Johanesburgo Witwatersrand universitete įgijo politikos ir Afrikos studijų bakalauro laipsnį, o vėliau – Johanesburgo meno fondo dailės diplomą. Devintojo dešimtmečio pradžioje jis studijavo mimiką ir teatrą L’École Internationale de Théâtre Jacques Lecoq Paryžiuje. Iš pradžių jis tikėjosi tapti aktoriumi, bet vėliau pasakė: „Man pasisekė, kad teatro mokykloje atradau, kad esu toks blogas aktorius […kad] tapau menininku, ir aš su tuo susitaikiau.

1975–1991 m. jis vaidino ir režisavo Johanesburgo Junction Avenue teatro kompanijoje. Devintajame dešimtmetyje jis dirbo meno režisieriumi televizijos filmuose ir serialuose.

Iki aštuntojo dešimtmečio vidurio W. Kentridge kūrė spaudinius ir piešinius. 1979 metais jis sukūrė 20–30 monotipijų, kurios netrukus tapo žinomos kaip „Duobės“ serija. 1980 m. meno pasauliui jis pristatė apie 50 mažo formato ofortų, kuriuos pavadino „buitinėmis scenomis“.

1987 m. jis sukūrė anglies ir pastelinių piešinius, labai nežymiai pagrįstą Watteau „Ebarkation for Cythera“. Šie puikūs kūriniai, atspindintys išpūstą, distopinį (reiškiantį visuomenės pokyčius), susiskaldymą miesto peizažą, demonstruoja augantį menininko suvokimą apie erdvės ir judėjimo lankstumą.

1996–1997 m. jis sukūrė aštuonių estampų seriją pavadinimu „Ubu pasakoja tiesą“ pagal Alfredo Jarry 1896 m. pjesę „Ubu Roi“. Šie spaudiniai taip pat yra įtakoti Tiesos ir susitaikymo komisijos darbu, vykusiu Pietų Afrikos respublikoje pasibaigus apartheidui.

Į Lietuvą menininkas pakviestas dalyvauti   „Kaunas – Europos kultūros sostinė 2022“ programoje, jo paroda pristatyta Nacionalinio M. K. Čiurlionio dailės muziejuje.

Kentridge – intelektualus, provokuojantis emocijai ir apmąstymui. Jo įkvėpimo šaltiniai – nuo mokslo iki grožinės literatūros, o meninės priemonės pačios įvairiausios – nuo piešinių anglimi, tapybos, tekstilės, animuotų filmų iki operinių pastatymų. Tai atspindi paties autoriaus išsilavinimo spektrą ir platų interesų lauką.

William Kentridge – Gefen Lietuva paliko gilų įspūdį gamta ir architektūriniu paveldu.Taip paveiktas emocijų sakė menininkas:

„Visada vadinau  save litvaku, esu dalis Pietų Afrikos žydų bendruomenės, kuri atvyko iš Lietuvos, iš kurios atvyko didžioji dalis Pietų Afrikos žydų. Tačiau pats niekada nesu buvęs Lietuvoje.

Mano senelis autobiografijoje parašė tik vieną sakinį apie vietą, kurioje jis praleido kelis pirmuosius gyvenimo metus: „Gimiau Lietuvoje, iš kurios atvyko daugelis Pietų Afrikos žydų, palikau Lietuvą ir nuvykau į Angliją.“

Žinau apie istorines komplikacijas tarp žmonių, kurių šeimos atvyko iš Lietuvos, bet niekada patys nesijautė lietuviais, visada jautėsi istoriškai autsaideriais šalyje, kurioje užaugo ir gyveno“.

Panevėžio bendruomenės archyve svečias apžiūrėjo žydų prieš II pasaulinį karą statytų pastatų nuotraukas. Taip pat aplankė įsimintinas žydų paveldo vietas mieste.

Išvykdamas William Kentridge – Gefen patikino, kad Panevėžys, kaip ir Lietuva, paliko jam labai šiltą įspūdį ir jis visada prisimins šią kelionę.