Panevėžio žydų bendruomenės išvyka lietuvių ir žydų atminties keliais

Nuotraukoje restauruojama Alantos sinagoga.

Po   trijų mėnesių trukusio COVID – 19 karantino, Panevėžio žydų bendruomenės  (PŽB)  žmonių grupė  išsiruošė į dviejų dienų pažintinę kelionę po Panevėžio  raioną, Molėtų ir Anykščių kraštą. Prisilaikant visų sveikatos apsaugos taisyklių. Kelionės maršrutaso tikslas vedė pažintiniu keliu aplankant Molėtų-Anykščių krašto ir Panevėžio rajono svarbiausius žydų ir lietuvių  istorinius objektus – žydų Holokausto aukų vietas, sinagogas, bažnyčias, gamtos paminklus, muziejus ir kt.

Automobiliu pasukome link Molėtų.  Sustojome prie Molėtų žydų žudynių vietos ir kapavietės. Prie paminklo tylos minute pagerbėme Holokausto aukų atminimą, padėjome gėlių puokštę ir žvakeles.

Sutartu laiku PŽB narius pasitiko  Lietuvos etnokosmologijos muziejaus gidas, kuris pasakojo apie muziejaus įsteigimo istoriją. Atsisveikinant gidui buvo įteikta simbolinė dovana – macų dėžutė.

Artėjant pietų metui ( žadėta žuvienės sriuba), atvykome į unikalų gamtos kampelį – prie Mindūnų apžvalgos bokšto, iš kurio turėjome galimybę susipažinti su Molėtų ežerų platybe. Mūsų kelionė vedė link įsteigtų muziejų – medžiotojo, verslininko A. Truskausko gamtos ir medžioklės, ir ežerų žvejybos muziejų. Unikalūs muziejai, įsteigti apylinkės žmonių iniciatyva. Baigus pažintį su muziejais, šeimininkė akardijono muzika pakvietė sėsti prie padengto  stalo, garuojančios žuvienės.

Štai ir vakarop saulelė slinko ir mes pasukome link didingo Bebruso ežero. Čia bičiulio pakviesti vakarojome poilsio namuose. Žinoma, pirma skubėjome maudytis, atsigaivinti ežere. Vakarienei kepėme kepsnius, vaišinomės košeriniu vynu ir šnekučiavomės prie vaišių stalo. Lietučio atgaivinti šildėmės prie kaitraus laužo. Visi darbavomės prie didelės palapinės išskleidimo.

Antros dienos rytas, sekmadienis.  Vieni skubėjo į ežerą maudytis, kiti rinko žemuoges, skabė žolynus, poilsio namų šeimininkas bėgiojo ristele miško taku.  Rytinė kava, šalti užkandžiai ir  kelionė link Anykščių.

Aplankėme Alantos dvaro sodybos rūmų muziejų. Gidė pasakojo apie palaimintojo Teofilio Matulionio atminimui įsteigtą ekspoziciją, ir kaip Vyskupas Teofilis Matulionis gelbėjo žydus  Antrojo Pasaulinįio karo metais.  Susipažinus su rūmų erdvėse V. Žuko dailės kūrinių kolekcija, gidė pakvietė foto sesijai.

Gerokai iš toli švietė Alantos didingos, baltos  Šv. Apaštalo Jokūbo bažnyčios bokštai. Sustojome prie senosios medinės sinagogos pastato, kuris po dviejų renovacijos metų atvers duris lankytojams.

Bendru sutarimu vykome link Anykščių senamiesčio gatvėms. Seniau Anykščiuose   gyveno didelė garsi žydų bendruomenė. Sustojome prie namo, kur gyveno garsus rabinas, aplankėme žydų Holokausto atminimo vietas, padėjome gėlių ir uždegėme  žvakeles. Aplankėme didingą Anykščių Šv. apaštalo evangelisto Mato bažnyčią, pasikėlėme į bokštą. Atsivėrė plati  miesto  panorama, kur prieš Antrąjį Pasaulinį karą gyveno  žydai ir lietuviai .

Aptarėme kelionės įspūdžius, diskutavome apie Molėtų žydų žudynių vietos ir kapavietės įamžinimo vietą. Sunkiai mums buvo suprantama paminklo, atidengto 2017 metais architekto įgyvendinta projekto idėja – ant didelio akmens granito plokštės padaryti  14 šautines žymes?

Dviejų dienų kelionė buvo kupina įspūdžių.